menu Home chevron_right
News

Le Gros Entretien : Sean Touré

LGTDZ | 25 décembre 2011
Deuxième interview sur le gros tas ! Apres l’interview de Sinitus Tempo beatmaker prometteur du Maryland, un autre artiste de cette contrée a bien accepté de répondre à quelques questions. Sean Touré, MC/Beatmaker/Musicien de Baltimore, découvert par son album de remixes, The Sean Touré Remix Project et actuellement sur l’album Sound Channeler, The Invisible Man. Cet album, en plus d’etre musicalement garni, compte de prestigieuses collaborations telles que Kev Brown, Soulstice, yU, Substantial…. Un artiste qui s’avère paré à nous donner un gros tas d’infos sur Le Gros Tas de Zik.



FRENCH VERSION/VERSION FRANÇAISE
  • Pourrais-tu te présenter pour ceux qui ne te connaîtraient pas ?

Mon nom est Sean Touré et je suis un MC/producteur de Baltimore dans le Maryland. J’ai une longue histoire dans le hip-hop. J’ai commencé très jeune et j’ai eu l’honneur de travailler pour quelques uns des meilleurs dans le milieu (A Tribe Called Quest, KRS ONE, The Fugees, INI, The Roots et beaucoup d’autres), ainsi que de faire leurs premières parties. J’ai produit des morceaux pour de nombreux artistes et mon premier album auto-produit nommé Sound Channeler, The Invisible Man vient de sortir sur mon label Rosachi Music Group. L’album est distribué digitalement par Foundation Media et physiquement (cd/vinyl) par le légendaire label Fat Beats.

  • Pourquoi Sean Touré en guise de nom de scène ?

Sean Touré est mon nom de naissance, ma mère m’a nommé ainsi en hommage au leader pan-africaniste Kwame Touré. J’ai eu d’autres noms de scène auparavant quand j’ai commencé à rapper (MC Sean T, Equilibrium, Mahdi…) ! En prenant de l’âge j’ai décidé qu’il serait plus approprié pour moi de poursuivre avec mon vrai nom, Sean Touré.

  • Depuis combien de temps fais-tu de la musique ?

Wow ! J’ai envie de dire, depuis que je suis bébé, ma mère me disait que j’avais l’habitude de courir dans la maison avec une pince à linge ou une brosse à cheveux en m’en servant comme un micro. Elle m’avait dit qu’elle savait que je ferais quelque chose avec un micro. Le milieu des années 80 fut ma période d’apprentissage des instruments. J’ai formé des petits groupes de rock en école primaire. Mes parents m’ont acheté ma première guitare quand j’étais au 4th grade (CM1). Je voulais jouer comme John Taylor de Duran Duran ou Brian May de Queen (rires). 


J’aime vraiment la musique et je savais déjà très jeune que ceci pouvait être un puissant outil. Comme beaucoup de familles afro-américaines, la musique est une partie intégrante de notre culture. J’ai eu la chance d’avoir des parents et un frère aîné qui m’ont initié à différents genres musicaux. Mon père est du Sud et fût élevé au blues, soul et au rock’n roll traditionnel de cette région. Ma mère fut fortement influencée par les sons de la Motown (Marvin Gaye, The 4 Tops, Smokie Robinson, Stevie Wonder). Mon frère Michael me fit découvrir le rock and roll et le funk via des groupes comme Queen, Pink Floyd et Funkadelic. Tous ces styles eurent une grosse influence sur moi. Le hip-hop est ma propre découverte personnelle et de ce fait, a une place spéciale dans mon coeur. Le fait de vivre à Baltimore dans le Maryland me l’enseigna.

  • Qu’utilises-tu pour faire des beats ?

J’utilise beaucoup de choses différentes pour faire des beats. Pour le séquençage et la programmation j’utilise la MPC 2000. J’utilise aussi l’Ensonq EPS 16-plus et la Roland 2080. Dans certaines occasions j’utilise des instruments comme le piano Fender Rhodes et une guitare basse. J’ai quelques instruments au studio que j’utilise en fonction de ce qui me passe par la tête et en fonction de ce que le morceau m’inspire. Le sampling est une grosse part de ma production, j’utilise aussi quelques disques au studio, je suis un très gros collectionneur d’albums, le samedi est mon jour pour « digger ».


J’adore sampler et jouer de l’instrument en même temps. La superposition de ces deux techniques peuvent produire un son puissant. Toutefois, lorsque je fais du sampling, j’essaye d’être le plus créatif possible avec l’échantillon utilisé. J’aime le challenge que représente le fait de prendre un son et d’en faire quelque chose de complètement différent plutôt que simplement le jouer en boucle. Il m’arrive parfois de le faire mais ce n’est pas le seul moyen de production, je tente de faire le mieux avec mon imagination. La découpe de son est la technique que j’utilise le plus, le fait de prendre des petits segments et les rejouer sur la boite à rythme est vraiment amusant.

  • Tu es aussi musicien, peux-tu nous en dire plus sur ton parcours musical et tes influences ?

Oui, je suis plus un musicien de session studio qu’un musicien de scène, mon instrument de prédilection est le piano et j’ai eu quelques fois à en faire lors de représentations live. Je touche aussi à d’autres instruments que je pratique « à l’oreille » Le studio est l’endroit où je peux prendre le temps pour jouer efficacement des accords. Je suis principalement allé à l’école pour la musique. Mon professeur Willis Keeling était assez strict dans son enseignement. J’ai essayé de tricher en jouant à l’oreille mais il me força à lire la musique. Ceci fut un tournant dans ma carrière.

  • « The Remix Project » et « The Sound Channeler » sont tes deux projets connus, as tu sorti d’autres projets en dehors de ceux-ci ?
Oui en effet. C’est assez drôle car les gens pensent que ces deux albums sont mes premiers. J’ai eu la chance d’avoir une longue carrière qui a commencé au milieu des années 90. La période 1993-2002 est ce que j’appelle mes années d’apprentissage musical. J’ai beaucoup appris sur l’industrie et suis devenu un musicien pendant cette époque. En 1996 j’étais dans un groupe appelé Seed of Ham. Nous avons sorti un maxi qui fut pas mal joué dans les radio campus. En 97-98, c’etait mon premier single qui sortait avec une compil sur cassette via un label nommé Architects Entertainement. Ils continuent de faire de la musique aujourd’hui. J’ai aussi travaillé avec plusieurs groupes ayant sorti des albums entre 2000 et 2002.

J’ai fait pas mal de morceaux durant les années, mais sont sortis avant l’explosion d’internet. J’ai produit pas mal de projets locaux et nationaux. Quelques personnes pensent que des titres plus anciens ne peuvent exister si ils ne se trouvent pas sur la toile. J’ai produit avant qu’internet soit l’endroit principal où la musique se trouve. Une grosse partie de ce que j’ai fait avant se trouve dans les archives de radio campus a travers le monde. Je pense que je doit toujours avoir quelques copies de vinyles que j’ai pressé en 1998 chez moi.
Je trouve marrant le fait que beaucoup d’artistes viennent et me parlent comme si je ne connaissais rien sur la sortie et la diffusion de projets. Je reste assis et je les écoute. Tu peux apprendre quelque chose de n’importe qui donc ce que je fais est d’écouter ce qu’ils ont à me dire. Ce faisant, il y a quelques personnes dans le milieu que je respecte beaucoup parce qu’ils m’ont prouvé qu’ils comprennent le business et leur travail est là pour l’attester.

J’ai senti qu’il était important de parler avec les gens qui connaissaient le business et qui ont sorti des disques financés par leur propres économies ou par des labels. Les mecs comme Soulstice, Wordsmith, Substantial, Haysoos, E Major, Roddy Rod et Kev Brown m’ont beaucoup aidé dans la partie administrative de The Sound Channeler. J’ai eu avec la majeure partie d’eux, de longues conversations très détaillées, tandis que les autres m’ont transmis des informations très riches.
Apres avoir travaillé avec quelques groupes au milieu des années 90 j’ai fait mon tout premier album en 2009 appelé Rhyme Manifesto. Ce fut le premier projet entiere produit et financé par moi. En 2009 j’ai crée mon label Rosachi Music Group, et c’est sous ce label que sont sorti les deux derniers projets, Sound Channeler est distribué physiquement et numériquement avec les labels Foundation Media et Fat Beats.

Le Remix Project fut le premier de Rosachi car il était important selon moi d’envoyer un premier message en produisant des remixes qui montrerait ce qui serait possible de faire avec un large panel d’artistes comme Common, Black Star (Talib Kweli & Mos Def), The Roots, Royce Da 5’9″, Little Brother, Michael Jackson et plus encore. The Remix Project fut massivement bien recu et les fans m’ont fait comprendre qu’ils voulaient entendre plus de choses venant de moi. The Sound Channeler est un projet personnel et représente, un an après The Remix Project qui a prouvé être une première approche significative dans l’implantation d’une stratégie gagnante

  • Quelques mots sur tes projets à venir ?
Je suis tres enthousiaste sur les projets qui arrivent en 2012-2013 sur Rosachi Music. Nous avons un projet instrumental hip-hop en collaboration avec quelques uns des meilleurs musiciens de studio dans le jazz, soul et R&B. Je suis fier d’annoncer que nous travaillons avec des membres de l’Orchestre Symphonique de Baltimore sur ce projet. Nous sommes aussi sur d’autres projets plus orientés boom bap mais qui touchent à d’autres genres. Notre but à Rosachi est de continuer à embellir les genres hip-hop et soul avec le tranchant de la musique progressive. Je pense que les gens seront impatient d’entendre ce que nous préparons pour eux.

DJ Cam One, Minus Nine et moi travaillons ensemble sur un projet. DJ Ronnie Don et Dre Beloved the truth travaillent aussi ensemble de leur coté.

Je suis tres impressionné par ce que sont en train de faire les labels comme Mello Music Group, Redefinition Records et Stone Throw avec leurs sorties. Je pense qu’ils arrivent à montrer aux gens à quoi peut ressembler la musique progressive dans le hip-hop et d’autres genres. Je sens que nous (Rosachi/Star Seed Music) pouvons aussi amener la culture et la musique vers de nouveaux horizons. Avec de travail bien pensé, de la bonne musique et du dévouement, de grandes choses peuvent nous arriver
  • Peux-tu donner deux sorties que tu écoutes en ce moment ?
J’écoute actuellement le nouvel album de yU, The Earn Joint. Ce Lp est incroyable mec ! J’adore les lyrics et les productions sont folles… c’est un grand album ! J’écoute aussi UNDUN de The Roots. Ces types sont géniaux. J’ai travaillé avec yU, mais pas (encore) avec The Roots ! J’ai l’espoir que si j’en parle assez ceci pourra arriver. J’avais dit lors d’un interview en 2006 que j’avais toujours voulu travaillé avec Kev Brown et ça a finit par se produire. Je verrai si la foudre tombera une seconde fois au même endroit. Les prieres machent (rires) !
  • Des bigs ups à adresser ?
Oui, je voudrais adresser un big up et un grand merci à tous les artistes et toutes les personnes qui ont nous ont supporté dans la sortie de The Sound Channeler : Ena Nichol, Aaron Stevenson, Kev Brown, yU, J Sands, AbRock, Jeneba Suma, Dre Beloved the truth, Minus Nine, Dionne Wilkins, Jama Wun, J Soul, JJ Jensen, Todd Kelley, Jamal Terrel, Wordsmith, Soulstice, Haysoos, Jernay Hinton, Ayman Shahid, Substantial, Ms.Stress et E Major pour votre travail acharné et votre dévouement merci ! Gros big up à DJ Cam One, Kevin Carter et DJ Ronnie Don pour avoir été mes ingénieurs du son lors du mixage et surtout, merci à tous ceux qui achètent nos projets. Rosachi se porte bien grâce à vous. Votre support est grandement apprécié. Restez à l’affut concernant les sorties prévues en 2012-2013 et plus encore.


Peace 


ENGLISH VERSION
  • Can you introduce yourself (for people who don’t know you) ?
Yes, Peace and blessings ! My name is SeanToure’ and I’m an Emcee/Producer from Baltimore, Maryland, USA.  I  have a long history with hip hop.  I started very young and I have had the honor to perform and open shows for some of the best in the industry (A Tribe Called Quest, KRS ONE, The Fugees, INI, The Roots and many more). I’ve produced records for a number of artists and I just released my self-produced debut solo album called Sound Channeler, The Invisible Man on my on imprint called Rosachi Music Group. The album is digitally distributed by Foundation Media and physically on cd and vinyl by world-renowned Hip Hop company Fat Beats.
  • Why Sean Touré as a stage name ?
SeanToure’ is my birth name. My mother named me after Pan-Africanist leader Kwame’ Toure’. I had quite a few other names when I 1st started emceeing (ex. Mc Sean T, Equilibrium, Mahdi)…lol! I went through quite a few names and as I got older I decided it would be more appropriate for me to go by my birth name…so SeanToure’ it is.
  • Since how long have you been making music ?
WOW ! I would have to say since I was a baby. My mother told me I used to walk around the house with a clothespin or hairbrush using them like Microphones. She told me that she always knew I would be doing something with a microphone. During the mid 80’s in elementary school/junior high school I would say was my period of learning instruments. I used to form little rock bands in elementary school. My parents bought me my first guitar when I was in the 4th grade. I wanted to play like John Taylor of Duran Duran or Brian May of Queen…lol! I really loved music and I knew at a very young age that music was a very powerful tool. Like a lot of African American families, music has always been apart of our culture.  In my family, I was fortunate to have parents and an older brother who exposed me all kinds of musical styles. My father is from the south so he was raised on the blues, soul, and traditional southern rock and roll. My mother was highly influenced by the Motown sound (Marvin Gaye, The 4 Tops, Smokie Robinson, and Stevie Wonder). All of those styles had a huge influence on me. My older brother Michael taught me about rock and roll and funk groups like Queen, Pink Floyd, and Funkadelic. Hip Hop was my own personal discovery so it had a special place in my heart. Growing up in Baltimore, Maryland taught me that.
  • What do you use for making beats ?
I use a lot of different things to make beats with. For beat programming and sequencing I use the MPC 2000. I also use the Ensoniq EPS 16-Plus, and the Roland 2080 Synth Module. On certain occasions I use instruments like The Fender Rhodes Piano and a Bass guitar. I have quite a few instruments in the studio so I use whatever comes to mind and whatever I feel like a song may really be calling for. Being a Hip Hop producer sampling is a big part of my production, so I use quite a few records in the studio as well. I’m a huge record collector. Saturdays are my days for digging.
I love sampling and using instruments together. The “layering” of those techniques can produce a powerful sound. However, if I do sample I try to be as creative as I possibly can with it. I like the challenge of taking a sound and doing something different with it instead of just looping it. I’ll loop sometimes, but that isn’t my only means of production. I just do the best I can with my imagination and whatever I feel like I’m in the mood to do. Chopping sounds is the technique I use the most. Taking small segments and playing them out on the drum machine is pretty fun.
  • You’re also a musician; can you tell more about your path and influences ?
Yeah, I’m more of a studio/session musician than a live performance musician. I’m most proficient on the piano and I’ve played it quite a bit during some of my live performances. I play other instruments by ear sparingly. The studio is a place where I can take my time to play chords out and be efficient with it. I went to school for music. My professor Willis Keeling was a stickler for me learning live instrumentation. I tried cheating by playing by ear and he would force me to learn to read music. Learning to read music served as a turning point in my music career.
Going to school to study music has given me a better understanding of music from a technical perspective. I became a more intelligent musician which helped in making my hip-hop productions much more musical and detailed. Learning to play the piano helped improve my baselines and tonal balance. My ear became much sharper. I could immediately tell a difference in my productions after going to school.
My influences are diverse. In Hip Hop I would have to say Pete Rock was my biggest influence, then comes J. Dilla, DJ Premier, DJ Roddy Rod, Q-Tip, Questlove, Buckwild, Large Professor, Kev Brown, Street Orchestra, and many others.
In other genres I would have to say Brian Wilson of the Beach Boys, Maurice White of Earth, Wind, and Fire, Marvin Gaye, David Axelrod, Charles Martin’s work with the Beatles, Barry White, Gene Page, Isaac Hayes, and so many others.
  • The Remix Project and The Sound Channeler LP are the two projects known here, have you done other stuff ?
Yes, I have. It’s kind of funny because people think those 2 projects are my 1st released albums. I’ve been fortunate to have a long music career which began in the mid 1990’s. I consider the years 1993-2002 as my “music college years.” I learned a lot about the industry and being a musician during those years. In 1996, I was in a group called Seeds of Ham . We put out an EP and got pretty good college radio play. In 97-98 I had my 1st solo song pressed and released on a CD, vinyl and cassette tape compilation LP with a production company called Architects Entertainment out of Baltimore. They’re still around doing music today. I’ve worked with several other groups releasing material between 2000-2002.  
I’ve released a lot of music through the years, but that was material that was released before the explosion of the Internet. I’ve produced a number of records for local and national acts. Some people think since they can’t find a lot of my old music online that it doesn’t exist.  I was creating and performing music before the Internet was the place to find music. A lot of what I did is probably still in the crates of some of the college radio stations across the world. I think I still have a few copies of the vinyl we pressed in 98’ in my collection.


It’s kind of funny because a lot of artist come up to me and talk to me like I don’t know anything about putting out records. I just sit there and listen. You can learn something from anyone so what I do is just listen. However, there are a few cats in the game that I do respect because they’ve proven that they understand the business and their body of work proves it. 
I felt that it was important to talk with guys that knew the business and had put out records with their own money or had worked with labels. Dudes like Soulstice, Wordsmith, Substantial, Haysoos, E Major, Roddy Rod, and Kev Brown, were very instrumental in assisting me with the admin part of putting together the Sound Channeler project. I had very detailed and lengthy conversations with a lot of them and some I didn’t, but the value in the information they provided was powerful. 
After working with a few groups in the mid 90’s I did my very 1st solo EP in 2003 called Rhyme Manifesto. It was the 1st project I’ve ever produced and released on my own.  In 2009 , I formed my own label called Rosachi Music Group , and under my label , I’ve released The SeanToure’ Remix Project and The Sound Channeler LP. Sound Channeler is digitally and physically distributed with Foundation Media and Fat Beats.
I did the remix project as the 1st project off Rosachi because I thought it was important to send a statement by producing remixes that would show I could produce for a wide range of artist like Common, Black Star, Sean Price, The Roots, Royce Da 5’9″, Little Brother, Michael Jackson, and more. The Remix Project was hugely successful and fans let me know they were excited to hear more from me.  The Sound Channeler LP is something new and fresh directly from me. Releasing Sound Channeler a year after the remix project has proven to have been a very significant move in implementing a successful business plan.
  • Some words about your upcoming projects ?
I’m ecstatic about some of the projects we have coming out in 2012-2013 on the Rosachi Music Group imprint. We’ve got a Hip Hop instrumental project coming together where we’re collaborating with some of the best session musicians in Soul, R&B, and Jazz. I’m proud to announce we’re working with members of Baltimore’s Symphony Orchestra on that project as well. We’re doing more classic boom bap releases and tapping into other genres as well. Our goal at Rosachi is to keep putting out cutting edge progressive music in the Hip Hop, and Soul genres. I think people will be very excited to hear what we have in store for them.
DJ Cam One, Minus Nine, and I are working on a project together. DJ Ronnie Don and Dre Beloved the truth and are working on some music together as well.
I’m very impressed with what Mello Music Group, Redef Records, and Stones Throw are doing with their releases. I think they’re really showing folk what progressive music can sound like in Hip Hop and other genres. If feel like we (Rosachi/Star Seed Music) can take the culture and music to new places as well. With a lot of smart work, good music, and dedication great things are going to happen for us.
  • Can you give two releases that you’re actually listening ?
I’m listening to that new yU The Earn joint. That LP is incredible man! I love the lyrics and the production is sick…great album! I’m also listening to The Roots UNDUN. Those brothers are incredible. I’ve worked with yU, but I haven’t worked with the Roots…yet..lol! I believe if I speak it into existence then it will happen. I said to an interviewer in 2006 that I always wanted to work with Kev Brown and it happened. I’ll see if lightening strikes in the same place again. (Prayer works..lol!)
  • Do you have some shouts to give ?
Yes, I want to send a shot out and a very special thank you to all of the artist and staff that helped support the making of the Sound Channeler album: Ena Nichol, Aaron Stevenson, Kev Brown, yU, J. Sands,  AbRock, Jeneba Suma, Dre Beloved the truth, Minus Nine, Dionne Wilkins, Jamma Wun, J. Soul, JJ Jensen, Todd Kelley, Jamal Terrell, Wordsmith, Soulstice, Haysoos, Jernay Hinton, Ayman Shahid, Substantial, Ms. Stress, and E Major for all of your hardwork and dedication. Special shot out to DJ Cam One, Kevin Carter, and DJ Ronnie Don for being my sound scientist during the mixing process. And most importantly thank you to all of the people out there buying our records. Rosachi is doing quite well and I want to say thank you. I truly appreciate the love and support. Be on the look out for more music from Rosachi for 2012-13 and many more years to come. Peace.

Written by LGTDZ

Comments

This post currently has no comments.

Leave a Reply

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.




  • play_circle_filled

    LGTDZ

play_arrow skip_previous skip_next volume_down
playlist_play